woensdag 28 november 2007

De vijfde ziekte...

Van de week hadden we al een kind op t werk met de waterpokken, ikke de VK bellen, maar dat maakt gelukkig niet uit, omdat ik al byna 18 weken ben.
Nu belde de collega vandaag op, dat een moeder van één van "mn" bso kids haar gebeld had om te zeggen dat haar kind de 5e ziekte heeft, en of ik dat al wist?? Ehm nee niet dus....ikke mn ma bellen, maar dat heb ik niet als kind gehad.
Dus heb ik (weer) de VK gebeld, en nu moet ik sowiezo deze week thuis blyven, ook om goed uit te zieken, en als er volgende week verder geen kinderen met de 5e ziekte (klik
HIER voor een beschryving van de ziekte) zyn, kan ik weer aan t werk zei ze. Van een ex collega weet ik dat zy geen antistoffen had, en dat ze toen ook thuis moest blyven toen dat heerste. Dus ik schrok wel ff van dat telefoontje, ik hoop dat t by my allemaal meevalt.
Omdat het me toch niet helemaal lekker zat, heb ik die ex-collega opgebeld, en zy had toen een bloedonderzoek gehad om te kyken of ze antistoffen had.
Dus heb ik maar nog een x naar de VK gebeld. daar waren ze het ook al aan t uitzoeken (wist ik niet) en zy wilden ook dat ik een bloedonderzoek laat doen.
Vanmiddag kon dat niet meer, dus nu moet ik morgenvroeg voor bloedonderzoek in t ziekenhuis (bah klinkt gelyk zo naar hè), en dan weten we hopenlyk gauw meer.
Dit vond ik op Wikipedia (niet schrikken!):
Voor zwangeren die de ziekte nog niet doormaakten (dus nog geen antistoffen tegen het Parvo-virus hebben) kan de ziekte voor de foetus fataal zijn. In het eerste trimester bestaat een verhoogde kans op een miskraam. Bij infecties van de foetus later in de zwangerschap kan zeer ernstige foetale bloedarmoede ontstaan (door remming van de bloedaanmaak) met groot risico op overlijden van het kind. Behandeling is mogelijk door het toedienen van een intra-uteriene transfusie. Bij vermoeden op infectie tijdens de zwangerschap kan in het moederlijke bloed gecontroleerd worden of al immuniteit bestond of dat sprake is van een recente infectie. In het laatste geval bestaat een indicatie om tot 8 weken na begin van de infectie wekelijks echoscopisch onderzoek te doen gericht op kenmerken van foetale bloedarmoede. Bij vermoeden hierop direct verwijzing naar de afdeling verloskunde (prenatale diagnostiek en foetale behandeling) van het LUMC, Leiden in Nederland of een Universitair Ziekenhuis in België.
Tja, word je niet echt vrolyk van dus, maar ik probeer maar rustig te blyven, ga morgen in t ziekenhuis aangeven dat ik me erg zorgen maak, en dat ik graag voor t weekend de uitslag wil weten!
Ik hou jullie op de hoogte, duimen jullie voor me dat ik toch anti-stoffen heb!!

5 opmerkingen:

Janine zei

ik zal heel erg voor je duimen en ik denk aan je meis!
Hee dikke knuf van nine
Enne doe het rustig aan he?!

Anoniem zei

Hoi meid,

Dat is zeker schrikken he.
Weet er helaas alles van.
Gelukkig dat je zelf terug heb gebeld en toch de bloedonderzoeken krijg hoor. Vond het ook al erg raar anders.
Maar probeer je niet te druk te maken, want het komt maar zelden voor dat je geen antistoffen heb.
Dus maar even afwachten.
Laat je het me horen hoe en wat?
En je weet t je je mag me bellen weet er alles van af.

Kus Janneke en knuf de boys

Je@net zei

Hoe ging het prikken vandaag en wanneer kun je bellen voor de uitslag?
De duimen draaien overuren hoor!!

*~SCRAP-GEK~* zei

duimen staan hier natuurlijk in turbostand! ik denk aan je meis! heel veel liefs marije.

Iris zei

Ooh jeetje dat is schrikken geblazen! En belachelijk dat je zo aan moet dringen voor een formuliertje! Maar goed, gelukkig heb je bloed kunnen laten prikken. Ik hoop dat alles in orde is!